Educaţia, singura soluţie reală pentru un e-commerce mai bun

Sau de ce nu e de ajuns să schimbi un partener de afaceri cu altul.

 

Citesc în fiecare zi pe grupurile de comerţ electronic pe Facebook, din care fac parte, cum sunt foarte mulţi antreprenori care sunt supăraţi ba pe o firmă de curierat, ba pe alta, şi însumând toate discuţiile de acest gen ajung la concluzia că toate firmele de acest gen sunt cele mai bune şi cele mai rele în acelaşi timp, în funcţie de părerea celor care obiectează sau comentează.

Toţi sunt antreprenori, sau clienţi, şi toţi au supărări mai mici sau mai mari legate de curierat, de X sau Y firmă care operează un magazin online, de cutare care face hârtie de împachetat, de… ce vreţi voi. Nod în papură se găseşte. Ce mă surprinde însă, e că, deşi soluţia pentru eliminarea tuturor neajunsurilor şi crearea unui climat e-commerce în care să meargă treaba ca pe roate, este la îndemână de multă vreme, şi am promovat ideea aplicării ei, în toate grupurile de comerţ electronic din care fac parte, tocmai comercianţii care au aceste neplăceri din cauza acestor neajunsuri, nu vor să aplice soluţia !

Ştiţi care este soluţia, nu ? Soluţia este EDUCAŢIA, şi nu orice fel de educaţie, ci cea permanentă. Autoeducaţia, dezvoltarea personală, dezvoltarea CONTINUĂ ŞI PERMANENTĂ atât a comercianţilor, cât şi a segmentelor de public, cărora afacerea lor se adresează, este SINGURA soluţie pentru crearea unui climat e-commerce şi de business mai bun.

Taxele sunt criminale, birocraţia este şi ea mai mare şi mai nefolositoare, decât ar fi necesar să fie, oamenii sunt tot mai supăraţi atât în relaţiile business to business, cât şi în relaţiile interpersonale. Tot mai mulţi încep să dea cu piatra tot mai repede, pentru că, asta e, toţi sunt tot mai frustraţi că lucrurile nu merg cum ar trebui, dar nimeni nu vrea sau parcă nu are curajul să schimbe ceva.

Pînă nu privim lucrurile în faţă şi nu ne dăm seama de unde provin problemele comerţului în general, şi e-commerce-ului în special, nu vom schimba nimic, aruncând cu piatra de fiecare dată când o firmă greşeşte faţă de noi sau de afacerea noastră. Greşeşte, nu pentru că ne vrea rău, ci pentru că are angajaţi NEEDUCAŢI corespunzător, angajaţi cu CV răsunător, cu beţe faine (“angajăm domnişoară prezentabilă şi amiabilă pe post de operator calculator şi suport clienţi”, ca să parafrazez aproximativ un anunţ de angajare ce l-am văzut nu foarte demult, tocmai la o firmă de curierat), sau angajaţi care sunt pe postul respectiv din motive politice, de cumetrie, de nepotism, şi altele asemănătoare.

Degeaba e domnişoara de la suport clienţi prezentabilă şi agreabilă, dacă pentru ea informatica se rezumă la Excel şi Word, şi internetul este egal cu Facebook şi Instagram. Degeaba are şoferul “nşpe” ani experienţă în curierat, dacă se comportă cu clienţii ca un momârlan, şi dacă tre` să opereze o casă de marcat portabilă să facă un bon unui client, înjură de mama focului să audă bine şi clientul ce treabă a dreaq` i-a dat în plus, sau şeful de reprezentanţă locală a firmei de curierat crede că el tre să-şi bea cafeluţa liniştit pe la 9.30 dimineaţa, dacă firma deschide la 8, şi tu clientul eşti nesimţit că vrei coletul la ora aia. (experienţă personală în Odorheiu Secuiesc, tot cu un curier de la o firmă… cunoscută, care sponsorizează şi evenimente gen Gpec, ca să le zică ei altora cum trebuiesc făcute treburile în teorie. Căci la practică.. le place varza, sau să zicem… sunt fan varză).

Deci oameni buni.. .EDUCAŢIA. Este singura soluţie.  Nu mai angajaţi personal pe bază de look şi diplome. Nu mai angajaţi personal pe bază de CV şi scrisoare de intenţie. (Da, ştiu sună ciudat, dar experienţa arată că este o pierdere de vreme, de resurse gen bani şi timp).
ANGAJAŢI OAMENI PE BAZĂ DE COMPETENŢE. Pentru că altfel lucraţi degeaba, angajaţi degeaba, speraţi degeaba.

Şi dacă aţi angajat oameni care au COMPETENŢE, nu diplome şi profile de linkedin de spart moaca prostului, OBLIGAŢI-I SĂ SE EDUCE ÎN PERMANENŢĂ, şi suportaţi-i şi voi cu ce puteţi. Poate cheltuielile alea de protocol care s-au contabilizat când a venit X sau Y la firmă, sau poate banii ăia ce i-aţi dat pe team building la hotel de 7 stele, se puteau folosi pentru 3..4 seminarii diferite, câte un workshop de comportament civilizat cu clienţii, un training de anduranţă la stres, şi poate un workshop de informatică aplicată, multitasking online, şi time management eficient.

De ce nu e suficient să cauţi altă firmă de curierat, dacă nu ţi-a plăcut ceva la vreuna dintre ele ? Pentru că paleta de servicii cu acoperire cât-decât naţională sau internaţională e mică. Nu sunt firme de fashion, ca să găseşti aceeaşi ofertă în fiecare gaură care se crede fashion concept store. Sunt servicii specializate, cu responsabilităţi şi autorizaţii necesare cât un morman de gunoi de mărimea unui cuptor cu microunde.

Puteți să recomandați alte firme, cât vreți voi, și nu o să se schimbe nimic. Am zis de sute de ori, repet iar: lucrurile astea se vor schimba DOAR atunci, când asociațiile de profil, cluburile de mici întreprinzători, VOR BĂGA BANI ÎN EDUCAȚIE. Degeaba mergi la altă firmă, dacă același miserupist care azi a fost dat afară de la firma X, mâine lucrează la firma Y. Degeaba schimbi firma, dacă tanti de la tastatură la suport clienți, este Miss Piss, cu SNSPA sau Spiru Haret, a fost angajată că are beţe faine, și e tipă care crede că netul se rezumă la facebook. Şi dincolo va fi tocmai colega ei şi prietena cea mai bună, cu care stă pe FB messenger în timp ce tu aştepţi să-ţi găsească coletul pierdut, sau un şofer destul de binevoitor să ţi-l şi aducă la uşă.

Vreți firme mai bune ? Vreți suport clienți extraordinar ? Vreţi curieri deosebiţi ? Începeţi fiecare cu firma voastră. Investiți în educație. Fără educarea VOASTRĂ şi A ANGAJAŢILOR nu se va schimba nimic. De ce încep cu A VOASTRĂ ? Pentru că în România, văd că, marea majoritate a patronilor (o expresie urâtă, pe care nu o folosesc cu plăcere!), sunt doar asta, au firmă, sunt patroni, dar manageri şi leaderi NU VOR FI NICIODATĂ. Diferenţa dintre o turmă de oi proaste împrăştiate aiurea, şi una organizată, nu se află în oile fiind de altă rasă, ci de modul în care ciobanul îşi face treaba. Adică de LEADERUL lor.

Aici în jud. Harghita, am organizat de câteva ori seminarii GRATUITE pentru administratori de firmă, cu ajutorul unor prieteni antreprenori cu activitate de consultanţă. Am ţinut câteva workshopuri despre câte se pot face cu un calculator legat la internet, și pentru administratorii de firmă, și pentru angajații lor. GRATIS, da ? Ca să fie clar.

Într-o sală de 20 de persoane, au fost la o ocazie 4 persoane care și-au făcut timp, cică, și la o altă ocazie, a venit un singur “șef”, care și-a cerut după 5 minute scuze că e grăbit și el, și tre să plece. Şi şi banii investiţi în reclamă pe plan local, şi închirierea sălilor, au fost aruncaţi pe fereastră. Întrebându-i pe cei prezenţi, ei ce cred, de ce nu s-au prezentat şi alţii, cam toţi au răspuns ceva de genul “da…ce, de chestii de-astea ce povestiţi voi aici, credeţi că depinde o firmă? da la ce-mi folosesc mie chestiile astea ?”… sau au fost câţiva care au sunat să întrebe, ce diplomă vor primi, dacă se vor prezenta.

Adică nu vrem să învăţăm, nu vrem să ştim, (“nu ştiu”, “nu mă interesează”, “nu e treaba mea”, cel mai des auzite expresii de la managerii patronii cu care  am lucrat), dar vrem un job comfortabil asigurat de o bucată de hârtie, care dovedeşte, în locul capacităţilor noastre, că am fost educaţi.

Mentalitatea asta trebuie schimbată. Firmele trebuie să depună efort pentru schimbarea legislaţiei. Corupţia începe acolo unde eşti angajat(ă) pentru o bucată de hârtie care zice că tu ştii ceva, ce tu de fapt nu ştii.

Mentalitatea asta de “eu le știu pe toate, și alții nu fac bine”, trebuie şi ea schimbată, și haideți să vedem cum se poate EDUCA populația, atât legat de relațiile B2C, cât și B2B, C2C, etc. Vorbiţi între voi, vorbiţi cu angajaţii voştri, plasaţi-le câte o idee ca o sămânţă, că doar prin educaţie se pot schimba lucrurile în bine. Când staţi de vorbă cu contabilii voştri, întrebaţi-i şi pe ei, când au fost ultima dată la un workshop legislativ, aşa, ca să fie şi ei la curent cu ce se mai întâmplă în lumea lor. Şi întrebaţi-vă şi voi, când v-aţi făcut timp ultima dată pentru o lectură durabilă, sau de un material audio gen Jim Rohn, Bob Proctor, Tony Robbins, E.T the hip-hop preacher (Eric Thomas), Thomas Sowell, Myles Munroe, etc. Sau e mai bine să asculţi radio dimineaţa când eşti pe drumul către birou, că tre’ neapărat să afli care ţaţă cu care s-a mai certat, cine şi-a mai pus silicoane, care politician fugar cu cine a mai făcut un copil din flori, sau pe cine a mai jignit cutare DJ ?

Întrebaţi-vă, ce este mai important ? Şi acţionaţi în consecinţă. Nu mai găsiţi scuze de ce pe voi nu trebuie să vă intereseze. Deveniţi exemple de învăţare continuă, de dezvoltare personală continuă, şi în loc de prezenţa la evenimente care costă mult şi arată bine, organizaţi voi workshopuri la voi în firmă, invitaţi oameni care ştie să vorbească, şi cel mai important, au experienţă şi ştie ce vorbesc. Invitaţi speakeri nu după faima facebook şi social media, pentru că aia se poate umfla cu 100 sau 200 de lei, invitaţi oameni despre care ştiţi că puteţi avea încredere în ce zic, si care vorbesc despre chestii aplicabile.

Educația trebuie făcută OBLIGATORIE. Ar putea și șoferii de curierat, ca și șefii lor, ca în loc de berea de seară de la 7, să vină / meargă la un seminar de autoeducare, dezvoltare personală, etc. Și ar putea și șeful, ca în loc de team building, care este cea mai mare prostie și aruncare de bani pe fereastră, să facă obligatorie prezenţa la minim 1 oră de dezvoltare personală, pe săptămână, sau mai bine zis, ÎNVĂȚARE CONTINUĂ, pentru toți angajații.

Fără asta, nu se va schimba nimic. Putem da cu piatra cât vrem, soluția numită EDUCAȚIE este singura care va face lucrurile să meargă mai bine.

Aveţi altă părere ? Citesc comentariile civilizate cu multă plăcere, inclusiv cele care conţin doar scuze pentru care lucrurile nu pot merge mai bine.

 

Vrei să afli despre reducerile de preţ ?

Lasă-mi adresa de e-mail şi îţi voi trimite periodic un mail cu reducerile actuale
Email *

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *